تئوری انتخاب

شابک :

978-622-98965-5-6

توضیحات :

کتاب تئوری انتخاب دکتر ویلیام گلسر

 

Choice Theory, A New Psychology Of Personal Freedom By: William Glasser

 

یک دیدگاه روانشناسانه جدید در زمینه آزادی شخصی: نیازها، احساسات، عشق، ازدواج، خانواده، آموزش و کار

برشی از کتاب تئوری انتخاب:

من اعتقاد دارم که ما برای شاد بودن باید به سایر افرادی که شاد هستند نزدیک باشیم. از این رو هرقدر تعداد آدم های شاد کمتر باشد احتمال شاد بودن هر یک از ما نیز کمتر خواهد شد. دنیا پر از افراد منزوی، مایوس، خشمگین و غمگین است که قادر نیستند به افراد شاد نزدیک شوند. مهارت های اجتماعی اصلی این افراد عبارتند از: شکایت کردن، سرزنش کردن و انتقاد کردن از دیگران، و این اصلا روشی نیست که با آن بتوان با دیگران کنار آمد.

آنچه مایلم در این جا معرفی کنم و آن را در فصول کتاب نیز با تفضیل بیشتری توضیح میدهم این است که فقدان شادی می تواند افراد را در جهت یکی از این دو گروه هدایت کند:

گروه اول می کوشند راه برگشتی به سوی شادی پیدا کنند، من این راه برگشت را ایجاد روابط لذت بخش با افراد شاد می نامم.

گروه دوم تلاش برای یافتن شادی به واسطه رابطه با افراد شاد را کنار گذاشته اند و حتی دیگر کوششی برای ایجاد روابط لذت بخش نمی کنند. اما آن ها هم مثل بیشتر ما تلاش برای داشتن احساس خوب را کنار نمی گذارند. آن ها دائما در جستجوی لذت هستند و می خواهند آن ها را بدون نیاز به روابط تجربه کنند. پس بخش زیادی از لذت را با افراط در مصرف غذا، مشروبات الکلی و مواد مخدر  کسب نموده و درگیر خشونت و روابط جنسی عاری از عشق می شوند. اگر ما نتوانیم جامعه ای را بسازیم که در آن افراد  بیشتری شاد باشند هرگز قادر نیستیم به هدف خود که کاهش این انتخاب های مخرب خود ویران گرانه است نزدیک شویم.

در طول کتاب بر این نکته تاکید کرده ام، که اگر در زندگی خود روانشناسی کنترل بیرونی را با تئوری انتخاب جایگزین کنیم تا چه اندازه آزادی شخصی ما افزایش می یابد.

 

  • نویسنده: دکتر ویلیام گلسر
  • ترجمه: محمد باقری
  • ناشر: انتشارات راداس

خریداران این کتاب ، کتابهای زیر را هم خریده اند .